Friday, April 16, 2010

Siri Dakwah 07

07 Dalam Ibada Solat Terdapat Bekalan      

Written by Mustafa Masyhur  


'Ibadat membekalkan taqwa kepada diri seseorang. la adalah bekalan yang baik.

Wahai sekalian manusia! Beribadatlah kepada Tuhan kamu yang telah menciptakan kamu dan orang-orang yang terdahulu daripada kamu, supaya kamu (menjadi orang-orang yang) bertaqwa,

(Surah Al-Baqarah: Ayat 21)

Wahai sekalian orang-orang yang beriman! Mintalah pertolongan (untuk menghadapi susah-payah dalam menyempurnakan sesuatu perintah Tuhan) dengan bersabar dan dengan (mengerjakan) sembahyang; kerana sesungguhnya Allah menyertai (menolong) orang-orang yang sabar

(Surah Al-Baqarah: Ayat 153)

Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyu'.

(Surah Al-Baqarah: Ayat 45)

Sesungguhnya sembahyang itu mencegah dari perbuatan yang keji dan mungkar

(Surah Al-Ankabut: Ayat 45)

Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa.

(Surah Al-Baqarah: Ayat 183)

Ambillah (sebahagian) dari harta mereka menjadi sedekah (zakat), supaya dengannya engkau membersihkan mereka (dari dosa) dan mensucikan mereka (dari akhlak yang buruk)

(Surah At-Taubah: Ayat 103)

(Masa untuk mengerjakan 'ibadat) Haji itu ialah beberapa bulan yang termaklum. Oleh yang demikian sesiapa yang telah mewajibkan dirinya (dengan niat mengerjakan) ibadat Haji itu, maka tidak boleh mencampuri isteri, dan tidak boleh membuat maksiat, dan tidak boleh bertengkar, dalam masa mengerjakan ibadat Haji. Dan apa jua kebaikan yang kamu kerjakan adalah diketahui oleh Allah; dan hendaklah kamu membawa bekal dengan cukupnya kerana sesungguhnya sebaik-baik bekal itu ialah memelihara diri (dari keaiban mernintasedekah); dan bertaqwalah kepadaKu wahai orang-orang yang berakal (yang dapat memikirdan memahaminya).

(Surah Al-Baqarah: Ayat 197)

Demikianlah kami mendapati 'ibadat adalah sumber bekalan utama yang berterusan dan sentiasa mengalami pembaharuan. lanya menyucikan jiwa, meninggikannya dari tarikan keduniaan, membantu mencmpuhi rintangan dan menjauhi segala pernyelewengan.

Setiap 'ibadat mengandungi bekalan dan kesan yangberbeza dengan 'ibadat yang lain terhadap tarikan keduniaan. lanya saling lengkap-melengkapi. Sepertimana ia melitupi personaliti seorang Muslim, demikian juga ia melitupi kehidupan seharian seorang Muslim. Ada di antaranya yang berulang-ulang setiap hari seperti sembahyang lima waktu ditunaikan lima kali sehari, ada yang berulang selama sebulan dalam setahun seperti puasa, ada yang ditunai mengikut kadar setahun (haul) seperti zakat, dan haji ditunaikan mengikut kemampuan.

Di sana juga terdapat 'ibadat yang sunat ditunaikan. Sesiapa yang ingin, bolehlah menunaikannya selepas ditunaikan yang amalan fardu. Ia dapat menambah bekalan, taqwa dan mendekatkan diri kepada Allah. Rasulullah Sallallahu 'alailu wasallam telah men "sunat"kan 'ibadat tertentu kerana kecintaan Baginda kepada kebaikan.

SEMBAHYANG

Kami akan cuba menjelaskan beberapa jenis bekalan di dalam 'ibadat. Semoga ia membantu dan memudahkan kita mendapatkan bekalan. Kami mulakan dengan salat. Semoga Allah memberi taufiq dan menolong kita.

Sembahyang adalah hubungan dengan Allah Subhanahu wa Ta'ala. Pada asalnya hubungan ini adalah hembusan ruh daripada Allah untuk mengembangkan dan membangunkan kehidupan. Sembahyang mendekatkan diri dan menjinakkan diri kepada Allah. Kita melihat Rasulullah Sallallahu 'alaihi wasallam bersabda:

Dan dijadikan penyejuk mataku di dalam salat.

Kita juga mendapati Baginda melakukan qiamullail. Baginda bersembahyang sehingga bengkak kakinya lanpa merasa sakit. Ruh yang tinggi akan mengurangkan keletilian dan kesakitan jasad.

Sembahyang adalah sumber yang dinamik untuk tenaga rohani dan bekalan. Waktu menunaikannya dibahagikan sepanjang malam dan siang agar bekalan baru ditambah secara berterusan dan bekalan yang masih ada diperbaharui.

Allah Subhanahu wa Ta'ala telah telah memudahkan kita menunaikannya sehinggalah bekalan kita tidak kehabisan dalam setiap keadaan dan waktu. Sama ada ketika damai atau peperangan, musafir atau bermuqim, dan sihat atau sakit. Ini adalah sebahagian kelebihan dan rahmat daripada Allah Subhanahu wa Ta'ala kepada kita.

Sembahyang merehatkan dan melapangkan kita dari tugasan dan bebanan kehidupan. Lantas kita berdiri di hadapan Allah dengan khusyu' dan menundukkan diri, ruku' dan sujud. Kita mendengar dan membaca kalam Allah, kita bertasbih dan membesarkan Allah, kitaberdo'a dan beristighfar kepadaNya. Seolah-olah salat itu adalah Mi'raj (naik ke langit) bagi ruh. la naik menemui Allah, jauh dari tarikan keduniaan dan tipu-daya kehidupan. Sesungguhnya sembahyang difardukan pada malam isra'dan mi'raj.

Sesiapa yang mendatangi Allah dengan hati yang suci dan mat yang ikhlas, Allah akan melimpahkan kepadanya nur, hidayat, ketenangan dan rahmat yang membantu seseorang itu untuk mengharungi kehidupan dengan tenteram, kestabilan jiwa, tidak cemas, tidak khuatir, tidak takut dan tidak menjadi lemah. la dapat mempertahankan diri daripada fitnah, kekejian, kemungkaran dan godaan syaitan. Lantas berada di dalam pemeliharaan dan pengawasan Allah. la sentiasa merasai Allah bersamanya (ma'iyyatullah) ke mana sahaja ia berjalan dan di mana sahaja ia berada. Ia mendapat ketenteraman di sisi Allah, berserah kepadaNya dalam setiap perkara, meletakkan kepercayaan sepenuhnya kepadaNya dalam ketaatan, penyerahan dan iltizam yang sempurna pada setiap perintah dan larangan tanpa teragak-agak. Begitulah corak kehidupan berlandaskan 'ubudiyyah hakiki, kebahagian yang utuh, dan keredaan yang meliputi. Yang demikian itu, hanyalah untuk orang yang takut kepada Allah.

Ketika seseorang inula menunaikan salat ia telah merasakan bahawa ia sedang menghadap Tuhan dan selepas beberapa ketika selepas itu ia akan menghadapNya sekali lagi. Oleh itu, tidak selayaknya ia lalai atau melupakan Allah di antara dua waktu sembahyang. Demikianlah orang yang memelihara sembahyang pada waktunya, ia dinaungi pengaruh rabbani daripada sembahyangnya. Pengaruh itu tidak terhindar daripadanya sedikitpun, jadi syaitan tidak berjaya menguasainya dari dalam dan memesongkan dirinya dari jalan yang lurus:

Sesungguhnya sembahyang itu adalah satu ketetapan yang diwajibkan atas orang-orang yang beriman, yang tertentu waktunya.

(Surah An-Nisa': Ayat 103)

Rasulullah Sallallahu 'alaihi wasallam yang kita kasihi, jika tertekan dengan sesuatu perkara, Baginda menunaikan salat dengan segera. Lalu merasai kerehatan, keamanan, taufiq dan ketenteraman. Baginda sering mengatakan kepada Bilal Radillahu 'anhu.-

Marilah kita berehat dengannya (dengan salat) wahai Bilal.

Sembahyang seorang mu'min diibaratkan seperti oasis (wabah) yang menjadi tempat berteduh di tengah padang pasir, kehidupan yang bahang panasnya bukan kepalang.

Menundukkan diri dan ruku' kepada Allah di dalam salat melahirkan pengertian 'izzah kepada orang yang bersembah-yang. la tidak ruku' dan tunduk melainkan kepada Allah sambil mengagungkan dan membesarkanNya. la tidak tunduk kepada manusia dan tidak takut melainkan kepada Allah:

(Nabi-nabi yang telah lalu itu) ialah orang-orang yang menyampaikan syari'at Allah serta mereka takut melanggar perintahNya, dan merekapula tidak takut kepada sesiapapun melainkan kepada Allah.

(Surah Al-Ahzab: Ayat 39)

Setiap kali kita mengagungkan Allah dan memberi nilaian yang hakiki kepadaNya, bertambahlah perdampingan diri untuk menta'atiNya, berlindung kepadaNya dan mententeramkan diri disisiNya. Bertambahlah juga keinginan untuk melarikan diri daripada maksiat dan menyanggahi perintah Allah. Sesungguh-nya di dalam perkara yang sebegini terdapat bekalan.

Sujud kepada Allah pula adalah kedudukan yang tertinggi pada 'ubudiyyah hakiki dan penghinaan diri yang tulus kepada Allah. Padanya terdapat keakraban dan penjinakan. Inilah dia Rasulullah Sallallahu 'alaihi wasallam yang menghayati hakikat dan merasai kelazatan sujud yang terdapat padanya pendekatan diri kepada Allah dan kebahagian ruh. Baginda telah me-manjangkan sujud di dalam salat tahajjud sehingga Sayyidatina 'A'isyah Ummul Mu'minin Radiyallahu 'anha menyangka nyawa Baginda telah dicabut. Rasulullah Sallallahu 'alaihi wasallam telah memberi peringatanberkaitan kebaikan ini dan menggalakkan kita melakukannya. Baginda telahpun bersabda, maksudnya: Seseorang hamba itu, paling dekat dengan Tuhannya ketika sujud.

Seorang yang menunaikan salat merasai pengertian yang sebegini ketika sujud. la merasa dirinya telah hampir kepada Tuhan. Ini adalah kedudukan yang paling mulia dan tertinggi di dunia ini. Kerana ketika itulah seorang hamba paling hampir dengan Tuhannya. Dengan cara inilah kebahagiaan dan bekalan diperolehi.

Duduk tasyahhud yang mengandungi pengertian dan sentuhan nalun yang tinggi, kita mendekatkan diri kepada Allah dengan kebesaran yang berkat dan kata-kata yang baik. Kita menyampaikan ucapan selamat secara Islam kepada Rasul kita yang dikasihi. Kita mengucapkan: Kesejahteraan, rahmat Allah dan keberkatanNya ke atas engkau, wahai Nabi. Kemudian kita mengucapkan kesejahteraan ke atas din kita dan hamba Allah yang salih. Seterusnya, membuat pengakuan ucapan dua kalimah syahadah. Kita juga berselawat dan mendo'akan kesejahteraan kepada Rasul yang dikasihi. Alangkah indahnya perbuatan ini, semasa menghadap Tuhan, kita lakukannya bersama Rasulullah Sallallahu 'alaihi wasallam dan hamba Allah yang salih dari ummat Muhammad di sekeliling kita. Allah Subhanahu wa Ta'ala melihat kita dan menzahirkan keredaan dan penerimaanNya. Akhirnya, kita menyudahkan salat dengan cara duduk yang menarik ini untuk menghadapi kehidupan dengan jiwa yang reda dan sejahtera.

Pergerakkan salat juga memberikan faedah kesihatan kepada jasad orang yang menunaikannya.

Mematuhi cara pergerakan di dalam salat seperti yang diajar Rasulullah Sallallahu 'alaihi wasallam: Di dalam satu raka'at, satu ruku' dan dua sujud, bukanlah dua ruku' dan satu sujud. Kepatuhan ini mengandungi pengertian 'ubudiyyah yang mutlaq kepada Allah dan penyerahan diri yang mutlaq kepada perintahNya. Tidak nyata kepada kita sebarang hikmahnya. Sebab yang menyingkirkan lblis dan rahmat Allah adalah semata-mata kerana derhaka terhadap suruhan Allah agar sujud bersama malaikat kepada Nabi Adam 'Alaihissalam. Akan tetapi, lblis telah mengengkari kehendak suruhan dan hikmah Allah padanya. Demikianlah kita mempelajari pengertian yang tinggi di dalam 'ubudiyyah kepada Allah.

Membuat persediaan untuk salat dengan menyucikan badan, pakaian, tempat dan berwudu' mendidik seorang Muslim agar menjaga kebersihan, kesucian dan perasaan yang harmoni. la amat jijik dengan benda-benda kotor dan bernajis sama ada yang zahir atau batin (hissiy dan ma'nawiy). Tatkala kesucian zahir diiringi dengan kesucian hati dari segala yang dimurkai Allah - sedangkan hati adalah tumpuan pandangan Allah di dalam salat - maka tiadalah hasad - dengki, kebencian dan pertelingkahan antara sesama kaum Muslimin.

Ini adalah bekalan yang penting dan menjadi kemestian kepada setiap orang Islam umumnya, dan mereka yang berada di jalan da'wah khususnya.

Sesungguhnya syarat sah sembahyang dengan masuknya waktu dan menunaikannya di dalam waktunya, dan melatih orang yang bersembahyang agar teliti dan setia pada janji. Dan juga melatih untuk menjaga waktu agar tidak leka dengan apa-apa perkara sekalipun sehingga berlalunya waktu tanpa disedari. Waktu sembahyang menyedarkan dari kelekaan. Demikiamah tidak diizinkan kebendaan duniawi menyibukkan waktu dan fikiran, sehingga menyingkirkan ingatan kepada Allah, mendirikan salat, 'amal dan jihad di jalan Allah. Inilah sifat yang mesti dan penting kepada sesiapa yang berada di jalan da'wah dan terikat dengan kerja-kerja, janji-janji dan pertemuan-pertemuan.

Mengambil berat dengan arah qiblat dan sembahyang menghadap ke arahnya, melatih diri Muslim untuk mengetahui haluan dan kedudukan geografi bagi Ka'bah, rumah Allah yang suci. Dengan merasai bahawa setiap Muslim di seluruh pelusuk bumi menghadap ke qiblat yang satu, melahirkan rasa kesatuan dan ikalan dengan saudara selslam. Im adalah pengertian tarbiyyah yang penting. Ianya mesti direalisasikan di antara kaum Muslimin supaya mereka mampu menghadapi musuh Islam. Begitu juga, apabila seseorang itu menghadap ke qiblat mestilah hatinya juga menghadap kepada Allah dengan keikhlasan niat dan menyucikannya dari segala kepincangan yang terjadi akibat dari riya' atau syirik. Keikhlasan hala-tuju adalah di antara perkara terpenting yang mesti ada pada seorang da'i kepada Allah di jalan da'wah.

Menyahut seruan salat tatkala mendengarnya dan menghentikan segala urusan dunia seketika; pada perbuatan sebegini mengandungi mujahadah, menguatkan kemahuan dan keazaman, dan mengalahkan hawa nafsu yang tamak. Inilah bekalan dan tarbiyyah yang memberikan kesan yang praktikal di dalam kehidupan seorang da'i kepada Allah, dan penyusunan kerja mengikut keutamaan.

Menyusun dan menyamakan saf di dalam salat, mengikut dan tidak mendahului imam, dan menegur imam apabila ia terlupa atau tersilap; semuanya itu mengandungi kesan-kesan tarbiyyah di dalam diri Muslim. Semangat patuh, berdisplin dan keta'atan di samping nasihat dan teguran terhadap ke-salahan adalah suatu kemestian kepada mereka yangber'amal di medan da'wah Islami dan juga para mujahidin di jalan Allah.

Rasa kebersamaan di dalam saf yang satu ketika meng-hadap Allah, tiada beza antara kaya dan miskin, tiada rasa meninggi diri, dan tiada rasa takabbur. Semuanya sama di hadapan Allah. Bahkan, adakalanya seorang yang kaya meletakkan dahinya berhampiran kaki seorang yang fakir di saf hadapan tanpa rasa keberatan dan jijik, kerana ingin sujud kepada Allah. Inilah bidang tarbiyyah yang penting dan bekalan yang perlu untuk menjinakkan, mendekatkan dan menguatkan hubungan antara kaum Muslimin.

Perhimpunan kaum Muslimin untuk menunaikan salat di masjid pada lima waktu yang ditentukan, salat Juma'at, dan salat dua hari raya; sepatutnya memberi peluang antara kaum muslimin satu kawasan untuk berkenal-kenalan, menjalin perpaduan, bersatu, dan bantu-membantu. Maka, mereka yang memerlukan dapat dipenuhi hajat mereka. Menziarahi pesakit, saling berkongsi kegembiraan, kesedihan, belas kasihan, dan berkasih-sayang di antara satu sama lain.

Kaum Muslimin amat loba untuk salat di masjid. Menjalinkan tautan dengan masjid dan mengembalikan peranannya yang penting sepertimana yang berlaku pada peringkat pertama da'wah. Masjid Rasulullah Sallallahu 'alaihi wasallam menjadi tempat pentadbiran urusan kaum Muslimin, penyusunan tentera, perancangan langkah-langkah, dan kajian perkara yang penting pada kaum Muslimin. Pada hari ini, kaum Muslimin sangat memerlukan kepada pengembalian peranan pertama masjid.

Demikianlah apa yang kita dapati pada keseluruhan salat, bekalan di jalan da' wah. Setiap yang bersangkutan dengannya berbekalkan bekalan yang mesti dan dhamri (mesti). Saya tidak mengatakan bahawa saya telah bentangkan semua sumber dan tunas kebaikan dan bekalan yang terhasil daripada sembahyang, kan tetapi ini adalah usaha yang terlalu kerdil Kami bermohon restu dan keikhlasan daripada Allah Subhanahu wa Ta'ala.

 

No comments: