Wednesday, April 21, 2010

Kata-Kata Motivasi


By Derek Jeter dan Victor Kiam
Hari ni terfikir sesuaru unuk dikongsi..sedang aku sibuk2 mencari..tiba2 aku terbaca kata semangat dari orang2 barat ini...mungkin ia boleh membantu memulihkan jiwa2 yg luntur dgn usaha dan hampir putus asa..harap dapat membantu
The longer you wait to decide what you want to do, the more time you’re wasting. Its up to you to want something so badly that your passion shows through your actions. Your actions, not your words will do the shouting for you – Derek Jeter (pro baseball player)
Procrastination is opportunity’s assassin -  Victor Kiam (Businessman, former CEO of Romington Products Company)

“Success don’t come to you…You GO TO IT” – Marva Collins
Kejayaan adalah ibarat kain pemidang (ribbon) di hujung balapan. Tak kira apa juga acaranya.
Secara logik, anda yang perlu berlari kepadanya. Anda perlu sampai ke kain pemidang ini, barulah anda di isytiharkan juara! Dan yang paling pasti, bukan kain pemidang ini yang akan datang kepada anda. Tidak mungkin sama sekali.
Begitu juga kejayaan kita. Ia perlu di kejar dan di usahakan. Bukan menunggu seperti anda menunggu bas .Usaha yang setimpal, akan menentukan cepat lambat anda sampai ke kain pemidang itu (kejayaan). Justeru itu, curahkan usaha, berdoa dan tawakal!
Pernah anda dengar? Ibarat menanti bulan jatuh ke riba. Mustahil bukan? Jika nak tengok bulan, pergilah ke bulan. Masih anda perlu berusaha. Ubah mentaliti menunggu anda itu sekarang juga. Untuk berjaya, anda perlu berusaha. Renungkan.
Salam Kejayaan!


Lihat di sekeliling Anda. Setiap kali tiba hari Isnin, ramai orang tak suka turun bekerja. Sebab?
Mereka tak rasa seronok bekerja, maknanya mereka tak ada motivasi kerja! Jika ada terperangkap dalam situasi ini, amalkan teknik bersyukur untuk memberi motivasi pada diri sendiri ketika sedang tertekan (atau mungkin sedikit tertekan).
Sebelum keluar dari rumah untuk ke tempat kerja, ucapkan syukur pada Tuhan kerana mengurniakan Anda kerja tetap dan dari kerja itulah Anda memiiliki gaya hidup serta memenuhi keperluan Anda. Ucapkan syukur kerana Anda dapat membina sumber kewangan dari kerjaya Anda sekarang ini. Serta merta Anda akan bersemangat melaksanakan tugas bahkan bersemangat melakukan apa saja kerja di tempat kerja.
Bila Anda rasa Anda kurang bersemangat, itu pentanda jelas Anda jarang bersyukur pada Tuhan. Ia juga petanda jelas Anda kurang puas hati dengan kerja Anda, mungkin ada yang tak kena di mana-mana.
Mungkin Anda kurang puas hati dengan gaji Anda. Apabila di fikir dalam-dalam, sebenarnya kita sendirilah yang menjadikan diri kita tidak bermotivasi – sebab kita amat jarang berterima kasih. Kesannya, pelbagai tekanan dan permasalahan muncul sebagai hukuman kerana kealpaan kita untuk mengucap rasa berterima kasih pada Tuhan.
Cara terbaik untuk menghilangkan tekanan adalah mengubah fikiran lalu memfokus kepada kedamaian. Sikap rajin bersyukur boleh menghadirkan rasa damai juga rasa ketenangan yang amat mendalam di hati. Bila hati terasa damai, Anda akan bersemangat untuk bekerja.

Di bawah ini ialah satu lagi kata-kata yang membuat saya tersenyum :
“When its dark enough, you can see the STARS” – Charles A Board
Ayat ini mudah, tapi maksudnya mendalam. Ketika saya menaip entri ini, sememangnya hari sudah larut malam. Saya memandang ke luar jendela saya, dan untuk pengetahuan anda, saya tidak nampak bintang!
Tapi izinkan saya memberikan satu lagi perbandingan bintang yang mudah. Pernahkah anda melihat bilik yang anda pasangkan bintang di dindingnya? YA! Bintang yang ‘glow in the dark’! Tahukah anda, jika anda lekat bintang ini (pelekat) pada dinding bilik tidur anda, dan anda lihat pada siang hari. Seumpama tidak ada apa-apa. TETAPI! Pada malam hari, bila anda memadamkan semua lampu. Bintang ini akan timbul dan kelihatan seperti bintang di dada langit. Lihatlah gambar di bawah ini
Nampak? Anda perlukan kegelapan, untuk tunggu bintang ini kelihatan. Di waktu siang, anda tidak akan nampak ia
Begitulah kehidupan ini. Hanya selepas semua ‘kelam’ dan ‘gelap’ (dugaan dan ujian), barulah anda akan nampak akan hikmah kejadian. Sesuatu yang istimewa itu biasanya muncul, selepas kesusahan yang perlu kita alami terlebih dahulu.
Jadi sahabatku, apabila kita sedang menempuhi ujian dalam hidup.. Nikmati ujian itu, dan sabar. InsyaALLAH akan ada ‘bintang’ yang akan anda nampak selepas itu :)Renungkan
Salam Kejayaan!

Memetik satu ayat dari buku kecil saya :
“If you have the will to win, you have achieved half your success. If you dont, you have achieved half your failure” – David Ambrose
Ini adalah satu ayat yang sangat menarik untuk kita fikirkan maksudnya. Jika anda punyai kemahuan untuk menang, maka anda sudah capai separuh kejayaan. TETAPI…
Jika anda tidak ada kemahuan untuk menang, maka anda sebenarnya baru sahaja mencapai separuh kegagalan. Renungkan.
Di manakah kedudukan anda ketika ini? Separuh kejayaan atau separuh kegagalan? Orang yang mahukan kejayaan, perlu dan memang ada kemahuan untuk menang yang amat nyata!
Pilihan, ia sentiasa di tangan anda
Salam Kejayaan!

3 sebab mengapa Anda perlu rajin-rajin bersyukur
Sebelum ini saya sering menekankan kepentingan bersyukur.

Kali ini saya akan bongkarkan sebabnya. Sebab-sebab itu adalah:

1. Lebih banyak Anda bersyukur, lebih banyak yang Anda akan dapat.
Pengalaman setiap seorang daripada kita berbeza, sebab kita masing-masing terlibat dalam situasi berbeza menyebabkan kita mengalami masalah berbeza. Rajin mengucapkan syukur membuatkan masalah Anda cepat selesai menjadikan situasi di sekeliling Anda bertukar menjadi situasi-situasi positif, bukannya situasi-situasi negatif lagi. Persekitaran hidup Anda adalah tamsilan kepada apa yang Anda selalu fikirkan.

Bagaimana untuk membuatkan masalah cepat selesai? Didik hati Anda menjadi hati yang selalu bersyukur, syukur yang diucap ikhlas dari hati tanpa dilakonkan, tanpa dipaksa-paksa. Ucapkan syukur dan rasa berterima kasih kepada Tuhan kerana memberikan semua apa yang Anda ada hari ini – misalnya kesihatan Anda, laptop Anda, rumah Anda, baju-baju kesayangan Anda.

Ucapkan syukur kerana Anda dapat memiliki setiap satu barang-barang kepunyaan Anda, dari sekecil-kecil barang sampailah ke sebensar-besar barang. Lebih banyak Anda bersyukur, tak semena-mena Anda akan dapat lebih banyak lagi dari sumber yang tak disangka-sangka.
Ini bukan megik, tapi sains minda. Cepat atau lambat kesannya untuk nampak, bergantung pada seberapa kerap Anda mengucapkan syukur dan seberapa ikhlas Anda bersyukur.

2. Rajin bersyukur akan membuat Anda semakin bermotivasi.
 
Hari ini ramai orang di luar sana bertanya: “bagaimana nak bermotivasi?”. Realitinya, mereka dan Anda jadi tidak bermotivasi sebab fikiran Anda menumpu kepada masalah, iaitu perkara-perkara di luar diri Anda.
Jika Anda menumpu fikiran kepada kelebihan-kelebihan diri, potensi diri dan apa yang ada disekeliling, iaitu perkara-perkara di dalam diri Anda, kesannya Anda akan rasa  bermotivasi. Motivasi yang Anda rasai itu akan kekal lama, bukannya sekejap-sekejap saja.
Semua kita memerlukan motivasi – motivasi dalam usaha nak berjaya dalam peperiksaan, nak berjaya dalam pekerjaan, nak berjaya dalam perniagaan atau nak berjaya dalam aspek kekeluargaan. Melatih diri untuk rajin bersyukur akan membuat kita jadi bermotivasi sentiasa, sebab kita nak menjadi baik, menjadi bagus lalu berusaha mencapai kebagusan dalam apa jua yang kita lakukan.

3. Rajin bersyukur membuat sesiapa saja merasa senang berkomunikasi dengan Anda.

Jika Anda usahawan, peniaga atau individu yang terlibat dalam dunia bisnes, Anda akan berurusan, berjumpa serta berkomunikasi dengan ramai orang. Sudah tentu Anda mahu menjual sesuatu, menawarkan sesuatu atau nak menarik minat orang lain supaya ikut kemahuan Anda memilih sesuatu.

Hati yang rajin bersyukur dapat membuat orang lain cepat tertarik dengan Anda, kerana di hati Anda ada ‘cahaya’. Cahaya itu mempengaruhi aura Anda lantas mengubah aliran tenaga di sekeliling badan Anda menjadi positif, memikat dan menyenangkan.

Ini yang saya namakan ‘chain-reaction’ di antara hati-minda-aura-tenaga.

Setiap satunya saling berkait dan bertimbal-balik, namun pemulanya adalah dari hati kita. Seorang usahawan yang berjaya, dia adalah orang yang rajin bersyukur. Walaupun dia tak pernah cakap, dia tak pernah tunjuk tapi dalam diam dia adalah orang yang banyak bersyukur, biasanya mengucapkan rasa kesyukuran beratus kali dalam sehari, bukan sekadar berpuluh kali.
Bukan sahaja dalam dunia perniagaan, dalam kehidupan kita seharian sikap rajin bersyukur boleh mengubah suasana menjadi tenang, damai dan ceria terutama dalam hubungan cinta dan hubungan suami isteri. Teknik yang sama boleh membuat kita bergaul baik dengan orang yang selalu menyakitkan hati, orang-orang skeptik, orang-orang bersikap negatif juga orang-orang yang busuk hati.

Ini yang dicari-cari oleh ramai orang apatah lagi dalam kehidupan sekarang yang serba kompetitif, menjadikan usaha mewujudkan kedamaian dan keceriaan di rumah mahupun ditempat kerja seolah-olah menjadi satu perkara mustahil.

Kerajinan bersyukur memang boleh mendatangkan keajaiban dan mendatangkan pelbagai kegembiraan dari pelbagai arah yang kita tak sangka-sangka.
Sebelum ini saya sering menekankan kepentingan bersyukur.


No comments: