Thursday, July 1, 2010

skill memasakku..

Saya syg mami dan baba...Mereka selalu bg aku peluang utk buat ape saje yg aku suka..
terutama sekali bile bab2 memasak..bnyk masakan aku dh cuba..masak lemak cili api, kari, senggang,kurma,macam2lah..semalam aku masak peria campur telor yg baba belikan..tapi time mkn, baba cam tak suka..aku terlebih masak kot..mami kata dh ok..tapi baba suka yg ade hijau cket2..maaf yer baba..Sebagai org jawa..hehe..pagi smalm buat smbal kicap pedas2 nk mam dgn tempeh dgn tauhu goreng..mmg sgt best..lg satu aku ni fail sikit klu kne masak telur masak pizza (telur dadar)..guna telur 3 biji, bwg merah, bwg putih, dgn cili padi potong letak garam cikit..kocok2 pastu goreng, knape lh aku buat slalu tak cantik..klu mami buat bleh jadi cantik..jeles sey..

semalam petang tolong mami masak kek..kek marble oren..yeah..jadik2..hee3..senang jer..
-Gula pasir 1 cawan dikisar halus.
-marjerin 1 cawan (guna cawan yg sme)
-3 biji telur
-tepung gandum 2 cawan (gne cawan yg same)
-sedikit perasa oren
-esen vanilla

Panaskan oven (ketuhar)
  1. Bila siap bancuh, bahagikan kepada dua bhgian...1bhgn utk rase oren, 1 bhgn perasa vanilla..
  2. Sediakan loyang aluminium yg dialas dgn kertas beserta sedikit minyak.
  3. Letakkan setiap dua sudu oren dan vanilla berselang-seli..
  4. Bakar selama 30 minit dgn api 190 darjah celcius


Ha..cam ginilah rupa kek ini sebelu di masak..kek yg diatas ni dibhgikan kpd 3 warna..cantikkn...klu dh masak nnti, lepas potong mesti lagi cantik..

Tugasan :
p/s : Petang ni mami pesan."Adek, petang nnti masak kek lapis coklat tau"..boleh plak aku jawab.."baiklah mami..hee3"..sebelum mami balik keje dh siap tau...aku pun fikir..mesti jadi cam gini...sebab aku suka coklat...nk tambah susu pekat lah sikit..biar rse berkrim..ala..kek ni dh biasa buat...Insya Allah jadi...^_^


No comments: