Sunday, July 4, 2010

Resepi kuih siput


Salam...Semoga  diberikn kesihatan lagi kpdku..beberapa hari lepas aku demam dan batuk2 sampai sekarang tak baik-baik lg batuk nih...dh masuk 5 hari..semalam dgn hr ni aku bz cket la...smalm tolong mak buat kuih siput...senang jer pun yg susahnyer kene pencetak utk buat jd bentuk siput..jenuh aku buat..mula2 mak buat aku yg gi goreng, pastu mak dh ngantuk aku pulak smbung gentel...
Haa...nilah pencetaknyer...Sedap3...



Bahan-bahan:

1 kg tepung gandum
250 gram marjerin
½ gelas air
1 sudu jintan manis
6 ulas bawang merah
1 tangkai cili hidup
Sedikit udang kering
2 tangkai daun kari, hiris halus
Garam secukup rasa
Minyak masak untuk menggoreng

Cara penyediaan:

Marjerin dan air dipukul hingga sebati. Ketepikan.
Jintan manis, bawang, cili dan udang kering dikisar halus.
Campurkan bahan-bahan kisar ke dalam mangkuk dan tambahkan marjerin dan air yang dipukul tadi.
Masukkan tepung sedikit demi dedikit hingga menjadi adunan yang lembut.
Masukkan daun kari.
Ambil sedikit adunan dan lenyekkan di atas acuan kuih siput. Goreng hingga masak.

No comments: