Thursday, August 17, 2017

Shaklee Collagen Powder Minuman Kolagen Terbaik dan Berkesan

7 Ramuan Terbaik Shaklee Collagen powder



Sebahagian daripada anda mungkin telah tahu Shaklee Collagen Powder merupakan hasil daripada 7 ramuan terbaik iaitu:
1) Collagen ikan merah
2) Ekstrak kulit kekerang
3) Lactobacillus Acidophilus
4) Ekstrak biji Camellia Japonica
5) Ekstrak Pfaffia
6) Vitamin C
7) Vitamin B2 dan B6
Ayuh kita lihat satu persatu.


1. Collagen Ikan Merah
Collagen daripada produk lain berasal daripada sayuran, buah-buahan dan macam-macam lagi. Collagen ikan adalah protein struktur yang kompleks yang membantu mengekalkan kekuatan dan kelenturan kulit, ligamen, sendi, tulang, otot, tendon, saluran darah, gusi, mata, kuku dan rambut.
Peptida dalam collagen ikan mempunyai komposisi asid amino yang sangat spesifik dengan kepekatan glisin, hidroksiprolin dan proline yang tinggi. Apabila collagen ikan dimakan, peptida hidroksiprolin tidak sepenuhnya dicerna kepada asid amino dan dikesan dalam darah. Sebaliknya peptida hidroksiprout ini merangsang sel-sel dalam kulit, sendi dan tulang, dan membawa kepada sintesis collagen melalui pengaktifan dan pertumbuhan sel.

Collagen dari sisik ikan merah adalah terbaik disebabkan sifatnya yang tahan lasak dan elastik. 

Antara isu-isu penting penggunaan ikan sebagai sumber collagen adalah:
Peptida collagen ikan diketahui mempunyai penyerapan dan bioavailabiliti yang terbaik kerana saiz zarah yang lebih kecil berbanding collagen haiwan lain. Ia diserap sehingga 1.5 kali lebih cekap ke dalam badan. Ia dianggap sebagai sumber collagen terbaik untuk tujuan perubatan. Ia adalah type I collagen yang merupakan collagen terbanyak dalam tubuh manusia. Type I paling terkenal kerana menyediakan asas untuk kulit yang cantik, tisu penghubung yang kuat dan tulang yang kukuh.

Collagen ini adalah protein struktur kompleks yang membantu mengekalkan kekuatan dan kelenturan kulit, ligamen, sendi, tulang, otot, tendon, saluran darah, gusi, mata, kuku dan rambut. Collagen ikan telah terbukti dapat melawan penuaan, menyembuhkan dan menegangkan tulang, menyembuhkan luka, meningkatkan pengambilan protein, dan menyediakan kebolehan antibakteria.
Collagen ikan diperoleh daripada sisik, kulit, tulang dan sirip ikan segar atau air masin.

Sebab itulah penggunaan collagen ikan adalah ramuan paling berkesan sebagai sumber collagen.
Shaklee memilih collagen daripada sisik ikan merah. Ikan merah adalah ikan yang hidup dalam lautan sedalam 5000 m (5 km). Semakin dalam lautan, semakin tinggi tekanannya dan sebab itulah banyak ikan biasa sukar untuk hidup dengan kedalaman tersebut.
Ikan merah memang spesis yang tahan lasak, ia boleh menahan tekanan sebanyak 9kg dimana ia boleh bertelur dan hidup bebas dalam kedalaman tersebut.
Sifat ikan merah yang menjadikannya collagen terbaik adalah:
- Sangat lasak dan elastik
- Mempunyai kepaduan sel yang sangat tinggi
- Tinggi kapasiti dalam mengekalkan kelembapan
- Jisim molekul yang sangat rendah

2. Ekstrak kulit kekerang
Ekstrak kulit kekrang adalah penting untuk menghasilkan pelincir dalam sendi. Ia membantu menghidrat mata dan melegakan ketidakselesaan mata. Selain kulit, mata juga akan kelihatan menawan.
Penggunaan ekstrak kekerang ini telah terbukti melalui satu kajian klinikal yang dibuat melalui grant kerajaan Korea oleh Hanyang Universiti. Hasil kajian mendapati terdapat kesan positif gabungan ikan dan kulit kekerang dalam kesihatan tulang di kalangan lelaki dan wanita berumur lebih 50 tahun.

3. Lactobacillus Acidophilus
Ramai yang tahu lactobacillus acidophilus merupakan salah satu bahan dalam banyak minuman kultur. Sebut sahaja Vitagen dan lain-lain semuanya ada bahan ini. Tapi apakah lactobacillus acidophilus ini?
Lactobacillus Acidophilus adalah sejenis probiotik. Ia dikenali sebagai microorganisma mesra, iaitu bakteria yang tumbuh secara semulajadi dalam usus manusia dan melindungi kita terhadap bakteria “buruk” yang boleh menyebabkan penyakit.
Lactobacillus acidophilus berfungsi dengan mewujudkan persekitaran yang bermusuhan untuk bakteria “buruk”, dan sering disyorkan sebagai tambahan kepada antibiotik, yang membunuh bakteria baik dan buruk sama-sama, menyakitkan keseimbangan usus.

Probiotik seperti lactobacillus acidophilus membantu menggalakkan kesihatan usus dengan memulihkan keseimbangan. Tapi kenapa perlukan lactobacillus dalam produk collagen?

Lactobacillus Acidophillus penting sebagai ramuan collagen
Protein collagen akan dipecahkan oleh asid perut kepada protein kecil (amino asid) :
* Glycine
* Proline
* Glutamine
Proline dan Glycine terutamanya merupakan BAHAN ASAS untuk membina struktur collagen! Jadi anda tak banyakkan collagen dengan serap collagen sebijik-sebijik lepas tu letak bawah kulit. Sebaliknya asid perut akan pecahkan kepada bahan asas binaan collagen yang diserap badan dan digunakan untuk buat collagen.

Apa yang penting ialah pencernaan collagen ini oleh sistem pencernaan. Ramai populasi kita mengalami masalah penyerapan menyebabkan cirit birit dan sakit perut. Tidak kurang juga mengalami alahan. kemungkinan besar disebabkan oleh masalah “kebocoran usus” (leaky gut). Collagen yang besar tak dicerna akan masuk ke dalam usus dan mencetus reaksi antibodi.

Jadi boleh nampak tak peranan lactobacillus dalam produk collagen? Untuk perbaiki sistem pencernaan, agar mudah collagen diproses.

4. Ekstrak biji Camellia Japonica
Camellia japonica, atau dikenali sebagai Camellia Jepun adalah salah satu spesis Camellia genus yang paling terkenal. Kadang-kadang dipanggil Rose musim sejuk, ia tergolong dalam keluarga Theaceae. Ia adalah bunga negeri rasmi Alabama. Terdapat beribu-ribu jenis C. japonica dalam penanaman, dengan pelbagai warna dan bentuk bunga.
Di alam liar, ia terdapat di tanah besar China (Shandong, Zhejiang timur), Taiwan, Korea Selatan dan selatan Jepun. Ia tumbuh di hutan, pada ketinggian sekitar 300-1,100 meter (980-3,610 kaki

Extrak biji Camellia Japonica adalah sumber yang kaya dengan antioksidan dan anti-penuaan polifenol. Ia sangat baik untuk menjaga kulit dan rambut untuk melembap dan melembut. Kira-kira 82% daripada asid lemaknya terdiri daripada asid lemak Oleic (Omega-9), dimana sangat berkesan meningkatkan keupayaan kulit dan rambut untuk mengekalkan kelembapan.
Ada banyak kajian berkenaan penggunaan extrak biji Camellia ini dalam collagen.
5. Ekstrak Pfaffia
Suma (Pfaffia paniculata) adalah salah satu ramuan terbaik dari hutan Amazon. Ia adalah pokok renek yang terdapat dalam hutan hujan Amazon.

Ia sering dirujuk sebagai Ginseng Brazil untuk kesannya yang serupa, adaptogenik, dan sifat taproot yang semakin mendalam. Ia tidak berkaitan dengan ginseng (panax spp.) Walau bagaimanapun. Satu lagi nama biasa untuk tumbuhan ini ialah Pfaffia.
Ekstrak pfaffia digunakan dalam Shaklee Collagen powder Pfaffia adalah salah satu tumbuhan ubatan yang paling popular yang terdapat di sekitar penduduk pribumi Amazon, tetapi agak sedikit kajian telah dilakukan terhadap tumbuhan yang berguna dalam perubatan ini. Ia dianggap sebagai adaptogen, yang bermaksud ia meningkatkan keupayaan keseluruhan tubuh untuk memerangi tekanan, dan memberi manfaat kepada pelbagai keadaan yang besar.
Manfaat Pfaffia termasuk:
🌟Anti kolesterol
🌟Anti-kardiovaskular
🌟Anti-anemia
🌟Anti-kanser
🌟Aphrodisiac dan penambah libido
🌟Mengimbangi hormon
🌟Menguatkan sistem imun
🌟Bersifat antioksidan
🌟Merangsang pertumbuhan otot
🌟Meningkatkan prestasi sukan
🌟Mempercepatkan pemulihan
🌟Pfaffia juga telah digunakan untuk leukemia dan kanser lain, anemia sel sabit, ketidakseimbangan hormon, sebagai sokongan atletik, dan banyak lagi.

Dari segi kulit, pfaffia melindungi dan menghalang kulit daripada penuaan biologi akibat serangan luaran. Ia juga mengandungi asid hyaluronic, asid pfaasil iaitu agen penyembuhan yang cepat untuk penyakit kulit dan membantu dalam pembentukan collagen.

6. Vitamin C
Vitamin c adalah komponen penting dalam collagen. Justeru vitamin C memainkan peranan penting dalam penyembuhan luka dengan menyokong perkembangan tisu dan saluran darah baru.
Vitamin C adalah penting untuk sintesis collagen sebagai faktor utama untuk hidroksilasi proline untuk hidroksiproline dalam pembentukan procollagen. Tanpa langkah ini, tiga helai helix collagen tidak boleh dipasang.

Collagen akan berkurangan dari masa ke masa dan sekiranya collagen tidak diganti baru, menyebabkan masalah seperti dinding saluran darah kurang berfungsi yang membawa kepada edema perivaskular, extravasation eritrosit, dan perdarahan berterusan.

Selain itu, vitamin C adalah penting untuk mengekalkan enzyme prolyl dan lysyl hydroxylase dalam bentuk yang aktif. Hydroxylation proline dan lysine dilakukan oleh enzyme prolyl hydroxylase menggunakan asid askorbik sebagai faktor. Kekurangan asid askorbik menghasilkan hidroksilasi dikurangkan proline dan lisin, sehingga mempengaruhi sintesis collagen.
7. Vitamin B2 dan B6
Vitamin B terutamanya B2 dan B6 terutamanya berfungsi dalam pembentukan allysine (alpha-amino-adipic-delta-semialdehida) yang merupakan langkah awal dalam mematangkan collagen dan sintesis rantaian peptida protocollagen.
Ini dapat difahami dalam satu kajian kesan kekurangan vitamin B6 terhadap metabolisme collagen. Apabila vitamin B6 kekurangan, didapati:
Hidroksiprofi urin dan pecahan larut garam kolagen kulit menurun. Penurunan komponen alfa dan peningkatan komponen beta juga didapati dalam kolagen yang larut. Aktiviti oksida amina plasma lebih rendah dan kandungan aldehid dalam kolagen larut asid juga lebih rendah daripada kumpulan kawalan.
Selain itu, vitamin B turut terlibat dalam metabolisme karbohidrat, lemak dan protein untuk mengekalkan kulit yang tegang, anjal dan elastik.
Alhamdulillah.. Selesai..


TESTIMONI COLLAGEN POWDER



HARGA: RM316.00 (15 Sachets)
Pengedar Shaklee Batu Pahat
Pertanyaan & order
Pm fb : Pengedar shaklee Batu Pahat 017-7774462
Ig : suria_combi
Sms/whtsap : 017-7774462 (Suria)

5 comments:

Unknown said...

Jatuh cinta dgn kolagen Shaklee

Nina Farhana said...

Memang terbaik collagen powder shaklee ni

Jeelyana Andik Makah said...

Sesuatu yang baru pasal collagen. Tq sharing :)

Trusted SID 1240935 said...

Terbaik lah collagen powder shaklee! Berbaloi!

Fatyn Eisa said...

Alhamdulillah collagen shaklee adalah yang terbaik
Yang penting HALAL, Selamat & Berkesan